Subskrypcja

Partnerzy
Banery

  

 

 

 

Innowacyjny ekologiczny bank zdobywa pieniądze i serca klientów na całym świecie

Aktualności » Innowacyjny ekologiczny bank zdobywa pieniądze i serca klientów na całym świecie

2016-09-05 15:40

Peter Liu rozpoczął swoje zawodowe życie, jako inżynier w gigancie paliwowym Chevron Corp. Zajmował się tam tworzeniem planów petrochemicznych. Doświadczenie to zmieniło go w gorliwego działacza na rzecz ochrony środowiska. Kilka lat później, skłoniło go również do uczestnictwa w tworzeniu New Resource Bank. Bank ten chce być pierwszym narodowy, „zielonym” bankiem komercyjnym. Został on otwarty jesienią 2006 roku w San Francisco. Oferuje nie tylko standardowe usługi, ale również szczyci się rozległą wiedzą na temat przemysłu przyjaznego dla środowiska. „Wiedza ta pozwala bankowi lepiej radzić sobie z szacowaniem ryzyka i udzielaniem gwarancyjnych pożyczek firmom ekologicznym”, mówi Liu jeden z przewodniczących New Resource Bank.

Podczas 2,5 letniego okresu zatrudnienia w Chevron, Liu poznał różne stanowe regulacje prawne, które są powodem ogromnych różnic, jakie można zauważyć w kwestii dbałości o środowisko między poszczególnymi zakładami przemysłowymi .

– Rafinerie w Kalifornii są bardzo czyste i bardzo bezpieczne – mówi Liu. – Te same rafinerie, będące własnością tej samej firmy, w Gulf Coast są zupełnie inne. Autostrada numer 10 w Kalifornii przecina całkiem przyjemna okolicę, między innymi Orange County (hrabstwo pomarańczy). Autostrada numer 10 w Gulf Coast to obszar nazywany Cancer Alley (zaułkiem nowotworowym). Obszar między Teksasem a Luizjaną charakteryzuje się najwyższa koncentracją rafinerii i przemysłowych zakładów chemicznych”, a także najwyższym wskaźnikiem zachorowalności na raka.

Liu opuścił Chevron, aby pracować dla Kalifornijskiej Rady Zasobów Powietrza (California Resources Board), gdzie pomagał w pisaniu regulacji prawnych, które umożliwiają wprowadzenia w życie Kalifornijskiej Ustawy o Czystym Powietrzu (California Air Act). Uzyskał magisterium z polityki społecznej w Woodword Wilson School Public and International Affairs przy Uniwersytecie w Princeton. Następnie pracował w Chase Manhattan Bank i Credit Suisse First Boston w Nowym Jorku, gdzie zajmował się między innymi, transakcjami sektora energetycznego. Po powrocie do Kalifornii podejmował wysiłki na rzecz promowania biznesu przyjaznego dla środowiska. Liu był doradcą przy projektach „green wave”, kiedy stan Kalifornia zaczął angażować się w ekologiczne inwestycje, wykorzystując swoje dwa ogromne fundusze emerytalne.

Dzięki tym różnorodnym doświadczeniom, Liu dostrzegł potrzebę stworzenia banku, który obsługiwałby firmy rozwijające ekologiczne technologie, przedsiębiorców specjalizujących się w przyjaznym dla środowiska przemyśle i konsumentów dbających o środowisko. Łącząc swoje umiejętności bankowe i wiedzę na temat ochrony środowiska, Liu razem z Danielem Yohannesem otworzyli New Resource Bank. Yohannes pełnił uprzednio funkcję wiceprzewodniczącego U.S. Bank, siódmego, co do wielkości banku narodowego w Stanach Zjednoczonych.

Budowanie Banku
Inspiracją do stworzenia New Resource Bank były dla Liu dwa banki, które z powodzeniem wykorzystały istniejącą niszę rynkową. Jednym z tych banków jest Silicon Valley Bank w Santa Clara w Kalifornii, który odnosi sukcesy, skupiając się na lokalnych technologiach i firmach biotechnologicznych. Drugim bankiem jest holenderski Triodos Bank, który finansuje projekty przynoszące społeczne i ekologiczne korzyści.

Kolejnym krokiem było zebranie kapitału. Liu mówi, że podstawą powodzenia jest umiejętność sprzedania siebie, pomaga ona w znalezieniu potrzebnych funduszy. „Pomysł [zielonego banku] należy do tych, który wielu ludzi uważa za skuteczny i na czasie” mówi Liu. Wreszcie New Resource Bank musiał zwrócić pieniądze. Zaoszczędził 35 milionów dolarów na inwestycjach, ale musiał oddać 10 milionów dolarów, ponieważ organy nadzorcze żądały przestrzegania warunków zapisanych w planie biznesowym. New Resource przyjął 24,74 miliona dolarów od 240 udziałowców, w większości indywidualnych, którzy wpłacili od 10 000 do 1 miliona dolarów. Ten kapitał dał bankowi potencjał do wzrostu sięgającego 300 milionów dolarów na plus, ponieważ pozwalał on na stosunek 12 do 1 między kapitałem własnym a dochodem

Zdobywanie klientów
Jesienią 2006 roku bank był gotów do otwarcia. New Resource wyposażył swoje biuro w San Francisco w energooszczędny system, dywany wykonane z przetworzonych wtórnie materiałów i meble z ekologicznego drewna. Założyciele banku w trakcie otwarcia zamiast przecinać wstęgę przecięli wonną girlandę wykonaną z paproci i ziół – symbolizującą to, czym mieli zamiar odróżniać się od innych banków. W styczniu 2007 roku bank miał właścicieli kont, wywodzących się z całych Stanów Zjednoczonych, a nawet Europy. Liu mówi, że wielu klientów wybrało ten bank, ponieważ podobał im się pomysł, że ich pieniądze będą wspierać ekologiczną firmę. 
Inną cechą wyróżniającą New Resource Bank jest wpuszczona przez bank karty Visa, której użytkownik, przy każdym użyciu, przeznacza od 3 do 5 centów na rzecz organizacji pozarządowych.

Bank również oferuje standardowy wachlarz usług konsumenckich – między innymi depozyty, lokaty terminowe i kredyty, opłacanie rachunków przez Internet oraz gotówkowe i bezgotówkowe przekazy. Oferuje również standardowe usługi dla firm takie jak: depozyty, kredyty, kredyty na rozwój nieruchomości, usługi związane z listami płac, wypłatami i przechowywaniem pieniędzy.

Jest wciąż jeszcze za wcześnie, aby móc ocenić sukces banku, chociaż Liu mówi, że osiągają zyski o 10% wyższe niż zakładano. Jak w przypadku wielu nowych banków, można spodziewać się, że zacznie przynosić zyski w drugim roku swojej działalności.

Eksperci twierdzą, że technologia ekologiczna jest rynkiem, który czeka gwałtowny rozwój. Przedsiębiorstwa komercyjne przeznaczyły, w pierwszych 9 miesiącach 2006 roku, 2,29 miliardów dolarów na technologie przyjazne środowisku. Jest to wynik, jak wskazuje Cleantech Venture, ponad dwa razy wyższy, niż wydane w tym samym okresie 1,1 miliarda dolarów w 2005 roku. Obliczenia te nie obejmują innych rynków, takich jak ekologiczne rolnictwo.

Artykuł pochodzi ze Stanford Social Innovation Review.

Została przetłumaczony na polski i opublikowany przez portal - ekonomiaspoleczna.pl

drukuj

kontakt

Ośrodek Wsparcia 
Ekonomii Społecznej w Ełku

ul. Małeckich 3 lok. 24 (III piętro),
19-300 Ełk
tel. 87/737 78 45
e-mail: owes@adelfi.pl

drukuj
« powrót
Copyright © 2013 - 2024 Adelfi.pl CMS by Quick.Cms
Do góry