Już niedługo zorganizowanie zbiórki publicznej będzie możliwe na nowych, łatwiejszych zasadach. Już teraz można zapoznać się z nowym formularzem zgłoszenia zbiórki oraz z innymi wzorami dokumentów dotyczącymi zbiórek publicznych.
W Dzienniku Ustaw 25 czerwca br. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 9 czerwca 2014r. w sprawie wzorów dokumentów dotyczących zbiórek publicznych. W załącznikach do rozporządzenia znajdują się wzory aktu założycielskiego komitetu, zgłoszenia zbiórki publicznej, sprawozdania z przeprowadzonej zbiórki oraz sprawozdania ze sposobu rozdysponowania zebranych środków.
Oprócz standardowej możliwości zgłaszania i rozliczania zbiórek poprzez urzędowe formularze, będzie można w końcu przechodzić przez całą procedurę organizowania zbiórek drogą elektroniczną, korzystając z portalu www.zbiorki.gov.pl „Zgłoszenie elektroniczne będzie bardzo proste do wypełnienia i pozwoli na szybszą rejestrację zbiórki – w ciągu max. 3 dni. Będzie do niego potrzebny podpis cyfrowy – ale nie trzeba się uciekać do płatnych narzędzi. Wystarczy bezpłatny podpis, tzw. profil zaufany ePUAP, który można w paręnaście minut założyć na portalu ePUAP, a później jednorazowo „potwierdzić” stawiając się w urzędzie skarbowym, oddziale ZUS lub NFZ.” – informacja ze strony Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
Przypominamy, że od 18 lipca nie będzie trzeba uzyskiwać pozwolenia na prowadzenie zbiórki, a jedynie zgłaszać ją i rozliczać, np. poprzez ww dedykowaną zbiórkom stronę. Zmieni się również przepis dotyczący określania sprzedaży przedmiotów przez NGO jako formy zbiórki publicznej. Od 18 lipca sprzedaż przedmiotów przez organizacje pozarządowe np. na aukcji charytatywnej, nie będzie zbiórką, nie będzie zatem podlegała przepisom ustawy o zbiórkach publicznych i nie trzeba będzie jej zgłaszać. Jedynie w przypadku sprzedaży cegiełek niebędących żadnymi wartościowymi przedmiotami, czyli np. cegiełek w postaci kartoników z nadrukiem, itp., taka sprzedaż traktowana będzie jako zbiórka publiczna.
Co jeszcze się zmieni? Dzięki zamieszczaniu sprawozdań na stronie internetowej, zbiórki publiczne zyskają na przejrzystości, a informacja o ich celach i efektach będzie ogólnodostępna. Zbiórki elektroniczne, np. przez przelewy, nie będą wymagały żadnych formalności. A przede wszystkim zorganizowanie zbiórki na ważny, dobry cel nie będzie już zależało od subiektywnej oceny urzędników wydających pozwolenie na przeprowadzenie zbiórki.
Rozporządzenie z wzorami dokumentów:
http://poradnik.ngo.pl/files/poradnik.ngo.pl/public/akty_prawne/rozp_nowe_zbiorki2014.pdf
Portal do zgłaszania i rozliczania zbiórek: www.zbiorki.gov.pl
Więcej informacji: https://mac.gov.pl/zbiorki , http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/977398.html , http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/976169.html
ADELFI - Siedziba Stowarzyszenia
oraz adres korespondencyjny:
ul. Armii Krajowej 6/9, 19-300 Ełk
Biuro projektów prowadzonych przez Stowarzyszenie:
ul. Małeckich 3 lok. 24, 19-300 Ełk,
tel. 87/737 74 82, stowarzyszenie@adelfi.pl