Od dawna trwają dyskusje o niedoskonałościach funkcjonujących obecnie regulacji prawnych dotyczących spółdzielni socjalnych. I oto nadszedł czas, kiedy można wszystkie uwagi, opinie i propozycje nowych rozwiązań zgłosić oficjalnie: „W związku z zamiarem rozpoczęcia prac nad nowelizacją ustawy o spółdzielniach socjalnych, Departament Pożytku Publicznego zwraca się z uprzejmą prośbą do wszystkich zainteresowanych tą tematyką, a w szczególności spółdzielców socjalnych, o zgłaszanie do dnia 30 kwietnia br. konkretnych propozycji rozwiązań oraz zmian ustawowych” (www.pozytek.gov.pl)
Zarówno w kuluarach wśród społeczników, urzędników i pracowników spółdzielni, jak i podczas publicznych debat, szkoleń czy dyskusji wielokrotnie podnoszona była kwestia braków i niedogodnych rozwiązań w ustawie o spółdzielniach socjalnych.
Co zarzucano najczęściej obecnym przepisom? Między innymi konieczność używania nazwy „spółdzielnia socjalna”, która czasami pociąga za sobą zniechęcające kontrahentów skojarzenia lub wyobrażenia o nieodpłatnym świadczeniu usług; niepraktyczne zasady zwolnienia z podatku, które są na tyle trudne do przejścia, iż w ostatecznym rozrachunku wiele spółdzielni po prostu z nich nie korzysta oraz komplikujące większe i poważniejsze inwestycje wytyczne co do podziału nadwyżki bilansowej. Nieprecyzyjne i niespójne zapisy utrudniają firmom społecznym i tak niełatwe funkcjonowanie na otwartym rynku. Dlatego warto skorzystać z okazji do poprawy sytuacji prawnej spółdzielni, do wprowadzenia jaśniejszych i bardziej korzystnych regulacji.
Propozycje zmian w ustawie można przesyłać na adres pozytek@mpips.gov.pl (w tytule należy wpisać „nowelizacja ustawy o spółdzielniach socjalnych”).
Ośrodek Wsparcia
Ekonomii Społecznej w Ełku
ul. Małeckich 3 lok. 24 (III piętro),
19-300 Ełk
tel. 87/737 78 45
e-mail: owes@adelfi.pl