Ogłoszenie czwartego naboru wniosków do Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej
Operator Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej w projekcie “Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Ełku” ogłasza w ramach rundy konkursowej nr 4/2024 nabór wniosków o przyznanie wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027, Priorytet 9 Włączenie i integracja EFS+, Działanie 9.2 Ekonomia Społeczna. Nabór dokumentów będzie prowadzony w terminie od 5 listopada 2024 r. od godz. 0.00 do 19 listopada 2024 r. do godz. 23.59.
Wsparcie finansowe jest udzielane w formie stawek jednostkowych i jest bezpośrednio związane z utworzeniem i utrzymaniem nowych miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym (istniejącym, nowopowstającym bądź podmiocie ekonomii społecznej, który w ramach wsparcia OWES przekształci się w przedsiębiorstwo społeczne).
Stawka jednostkowa na utworzenie jednego miejsca pracy w przedsiębiorstwie społecznym wynosi 35 212,00 zł.
Stawka jednostkowa na utrzymanie miejsca pracy w PS wynosi:
-
- 38 700,00 zł – w przypadku utrzymania miejsca pracy na pełen etat przez 12 miesięcy,
- 29 026,00 zł – w przypadku utrzymania miejsca pracy na ¾ etatu przez 12 miesięcy,
- 19 350,00 zł – w przypadku utrzymania miejsca pracy na ½ etatu przez 12 miesięcy.
Miejsca pracy mogą zostać utworzone wyłącznie dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym wymienionych w art. 2 pkt. 6 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej.
Do złożenia wniosku o przyznanie wsparcia uprawnieni są jedynie Wnioskodawcy, którzy ukończyli wymaganą ścieżkę szkoleniowo-doradczą przygotowującą do udziału w Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej oraz otrzymali pozytywną opinię pracownika OWES prowadzącego grupę. Ponadto przed przystąpieniem do przygotowania wniosku o udzielenie wsparcia, Wnioskodawcy powinni zapoznać się z Regulaminem Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej (udzielania wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy w PS oraz wsparcia reintegracyjnego) wersja 2 z dnia 26.08.2024, zwanego dalej Regulaminem.
Na komplet dokumentów składa się:
-
- Wniosek o udzielenie wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca/miejsc pracy w istniejącym PS/PES przekształcanym w PS lub w nowopowstającym PS, którego integralną część stanowią:
- Oświadczenie o wysokości pomocy de minimis otrzymanej przez przedsiębiorcę w okresie ostatnich 3 lat – dotyczy istniejących przedsiębiorstw społecznych bądź PES przekształcanych w PS;
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis – dotyczy istniejących przedsiębiorstw społecznych bądź PES przekształcanych w PS;
- Oświadczenie o braku podwójnego finansowania (na wzorze stanowiącym zał. 7 do Regulaminu) – dotyczy istniejących przedsiębiorstw społecznych bądź PES przekształcanych w PS;
- Sprawozdanie finansowe za ostatni zamknięty rok obrotowy – dotyczy istniejących przedsiębiorstw społecznych bądź PES przekształcanych w PS.
- Pozytywna opinia pracownika OWES potwierdzająca ukończenie przez wnioskodawcę ścieżki szkoleniowo-doradczej przygotowującej do udziału w konkursie - dotyczy wszystkich Wnioskodawców.
Wzory dokumentów dostępne są na stronie internetowej projektu: https://www.adelfi.pl/dokumenty.html oraz w biurach projektu OWES Ełk:
Biuro Projektu w Ełku - Stowarzyszenie Adelfi
“Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Ełku”
Jana i Hieronima Małeckich 3/lok. 24, 19-300 Ełk
Biuro Projektu w Olsztynie - Stowarzyszenie ESWIP
“Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Ełku”
Parkowa 1 pok. 8, 10-233 Olsztyn
Komplet dokumentów należy złożyć w jednym egzemplarzu w formie elektronicznej sporządzonej w następujący sposób:
-
- Załączniki od 1 do 4 należy przygotować w postaci dokumentów do odczytu, np. plik .doc/.docx przekonwertowany do formatu .pdf oraz podpisać profilem zaufanym bądź podpisem kwalifikowanym (jeśli Wnioskodawca posiada). Nie należy załączać skanów tych dokumentów.
- Załącznik wskazany w pkt. 5 - sprawozdanie w formie ustrukturyzowanej (w formacie XML).
- Załącznik wskazany w pkt. 6 - w postaci skanu dokumentu papierowego.
Zalecamy, aby pliki zostały zaszyfrowane/zabezpieczone hasłem. Hasło może zostać przekazane innym kanałem niż wiadomością e-mail, po uzgodnieniu z pracownikiem Operatora Funduszu PS (kontakt na końcu ogłoszenia).
Dokumenty elektroniczne należy przesłać na adres mailowy: fps.elk@eswip.pl
Tytuł wiadomości: /nazwa Wnioskodawcy/Dokumenty rekrutacyjne, runda 4/2024
Operator potwierdzi przyjęcie dokumentów przesyłając niezwłocznie wiadomość zwrotną na skrzynkę e-mail, z której wniosek został wysłany. Brak e-maila zwrotnego może oznaczać, że dokumenty nie zostały skutecznie złożone - w takim przypadku sugeruje się kontakt telefoniczny z Biurem Projektu w Olsztynie pod numerem wskazanym na końcu ogłoszenia.
Wniosek zostanie uznany za złożony w terminie, jeżeli wpłynie do Operatora w terminie wskazanym w ogłoszeniu.
Złożony wniosek wraz z pozostałymi dokumentami nie podlega zwrotowi, zaś złożenie wniosku nie oznacza przyznania wsparcia na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w PS. O przyznaniu bądź nieprzyznaniu wsparcia decyduje Operator po przeprowadzeniu oceny formalnej i merytorycznej wniosku, zgodnie z procedurą określoną w § 5 Regulaminu.
Najważniejsze założenia oraz obowiązki PS po otrzymaniu dofinansowania na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym:
-
- W wyniku przyznania PS lub PES przekształcanemu w PS wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy musi dojść do zwiększenia ogólnej liczby miejsc pracy w tym podmiocie co najmniej o liczbę miejsc pracy, na którą przyznano dofinansowanie.
- PS w przypadku każdej osoby zagrożonej wykluczeniem społecznym zatrudnionej na miejscu pracy utworzonym ze środków EFS+ ma obowiązek opracować i realizować Indywidualny Plan Reintegracyjny (IPR). IPR powinien być realizowany przez okres nie krótszy niż okres zatrudnienia danej osoby wymagany w związku z utrzymaniem i trwałością miejsca pracy. Pracownicy OWES zapewniają wsparcie w opracowaniu IPR, a także w jego finansowaniu.
- Osoby, dla których na stworzenie miejsca pracy udzielono wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy w PS, nie mogą wykonywać pracy na podstawie umowy o pracę, spółdzielczej umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej lub prowadzić działalności gospodarczej w momencie podejmowania zatrudnienia w PS.
- Osoby zatrudniane na miejscach pracy utworzonych w ramach stawki jednostkowej na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy nie mogą pracować w danym PS lub PES przekształcanym w PS na podstawie umowy o pracę, spółdzielczej umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych w terminie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o udzielenie wsparcia finansowego, za wyjątkiem osób odbywających staż w PS.
- Formą zatrudnienia w ramach miejsc pracy jest umowa o pracę lub spółdzielcza umowa o pracę. Miejsce pracy może zostać utworzone przez PS bądź PES przekształcany w PS najwcześniej w dniu złożenia wniosku o wsparcie finansowe na utworzenie miejsca/miejsc pracy na wyłączne ryzyko Wnioskodawcy.
- Jedno PS może uzyskać wsparcie finansowe na utworzenie i utrzymanie maksymalnie dziesięciu miejsc pracy dla osób, o których mowa w ust. 2, jako:
- nowotworzone PS lub PES przekształcany w PS;
- istniejące PS, nie korzystające ze wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy;
- istniejące PS, korzystające ze wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy, po upływie okresu trwałości dla wszystkich stworzonych wcześniej miejsc pracy.
- Miejsce pracy musi zostać utworzone do 3 miesięcy od dnia wypłaty środków, a dla zapewnienia kwalifikowalności musi być następnie utrzymane przez 12 miesięcy w ramach stawki na utrzymanie miejsca pracy oraz dodatkowo przez 6 miesięcy okresu trwałości liczonego od dnia zakończenia okresu utrzymania miejsca pracy.
- Podmiot ekonomii społecznej (PES) nieposiadający statusu PS, który uzyska wsparcie finansowe, musi przekształcić się w PS (czyli uzyskać status PS zgodnie z ustawą o ekonomii społecznej) przed upływem 6 miesięcy od dnia utworzenia miejsca pracy.
- Jako miejsce pracy na potrzeby rozliczenia stawki jednostkowej na utworzenie miejsca pracy należy rozumieć zatrudnienie na podstawie umowy o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę w wymiarze:
- co najmniej ½ etatu,
- w przypadku osób z niepełnosprawnością sprzężoną lub ze znacznym stopniem niepełnosprawności w wymiarze co najmniej ¼ etatu.
Szczegółowe zasady realizacji Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej określa Regulamin Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej (udzielania wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy w PS oraz wsparcia reintegracyjnego). Regulamin dostępny jest na stronie internetowej Projektu: https://www.adelfi.pl/dokumenty.html.
Etap przyznawania wsparcia finansowego w ramach Projektu “Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Ełku” koordynuje Stowarzyszenie ESWIP, biuro w Olsztynie.
Dane kontaktowe:
Stowarzyszenie ESWIP, ul. Parkowa 1 pok. 8, 10-233 Olsztyn; tel. 89 523 73 45, e-mail: fps.elk@eswip.pl
Osoby do kontaktu ws. konkursu: Katarzyna Książyk, Monika Być, Marek Jurzyński
Projekt „Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Ełku” realizowany jest przez Stowarzyszenie Adelfi w partnerstwie ze Stowarzyszeniem ESWIP i współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus