Po najbliższych jesiennych wyborach wejdzie obowiązek nie tylko rejestracji ale i transmitowania obrad sesji rad gmin i miast. Tymczasem ustawy już teraz nakładają na samorząd sporo obowiązków informacyjnych. W Biuletynie informacji Publicznej powinny znajdować się między innymi informacje o składzie rady, komisji, przynależność klubowa, kontakt do radnych, terminy posiedzeń czy materiału na temat aktów prawnych nad którymi trwają obecnie prace. Sprawdziliśmy jaki dostęp do informacji mają mieszkańcy Miasta Ełku.
Zakres |
Odpowiedź |
Uwagi |
|
||
a) Podział rady na kluby, b) Indywidualna przynależność klubowa poszczególnych radnych c) Zakres informacji o radnych zamieszczonych na BIP
|
Tak Tak
Nie
Nie Nie
Nie
Nie |
Okręg radnego oraz ilość uzyskanych głosów jest dostępna tylko w protokole w wyborów
Składy komisji są dostępne w zakładce Komisje. |
|
||
a) Czy na stronie BIP podano którąkolwiek ze wskazanych form kontaktu z radnym?
b) Czy na stronie BIP zamieszczono informacje o terminie przyjmowania interesantów przez radnych? c) Czy na stronie BIP zamieszczono informacje o dniu i terminie przyjmowania interesantów przez przewodniczącego rady? |
Nie Nie Nie Nie
Nie
Nie |
Informacja dostępna na tablicy informacyjnej w Biurze obsługi rady |
|
||
a) Plany pracy organu stanowiącego
b) Wyniki prac organu stanowiącego
|
Tak
Tak
Tak
Nie
Tak
Tak
Tak
Tak
|
7 dni przed sesją zamieszczany jest porządek obrad wraz informacją o dacie. Projekty uchwał zamieszczane są w zakładce „Akty prawne”, w różnym terminie od 14 do 2 dni przed sesją. Przy projektach uchwał podpięte są odnoszące się do nich załączniki. |
|
||
a) czy na stronie BIP są zamieszczone jakiekolwiek zakładki umożliwiające zapoznanie się z treścią złożonych przez radnych interpelacji? b) czy na stronie BIP są zamieszczone jakiekolwiek zakładki umożliwiające zapoznanie się z treścią udzielonych radnym odpowiedzi na interpelacje? |
Nie
Nie
|
|
kadencji (1998-2002, 2002-2006, 2006-2010, 2010-2014). |
||
a) Czy widnieje na stronie BIP podział rady na komisje wraz ze wskazaniem składu komisji? b) Czy podany jest dokładny skład osobowy komisji? |
Tak/Nie
Tak/Nie |
Dostępna jest informacja o składzie osobowym rady od 2006 roku, znajdziemy także w BIP protokoły z sesji z tego samego okresu. Dostępna jest również informacja o składzie osobowym komisji (od roku 2006). Informacje o planie pracy, ogłoszenia o terminach i agendzie posiedzeń komisji są niepełne. Najstarsze dokumenty ( komisji) pochodzą z roku 2008. Protokoły z posiedzeń komisji natomiast pojawiają się w BIP od 2010 roku. |
|
||
a) Czy zamieszczony jest roczny harmonogram posiedzeń komisji? b) Czy podawany jest termin posiedzenia komisji? c) Czy przed posiedzeniem komisji są zamieszczone materiały do ściągnięcia? d) Czy zamieszczone są protokoły z posiedzeń komisji? |
Tak
Tak Tak
Tak |
Średnio 7 dni przed. Porządek obrad oraz projekty uchwał, średnio 7 dni przed.
Średnio 30 dni po posiedzeniu. |
|
||
a) Czy obrady organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu) są transmitowane online w czasie rzeczywistym? b) Czy obrady organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu) są rejestrowane w postaci audio lub wideo? c) Czy istnieje możliwość pobrania ze strony BIP nagrania z obrad organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu)? d) Czy w istnieje możliwość by radni głosowali elektronicznie w trakcie obrad organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu)? e) Czy w protokole z obrad rady miasta/rady powiatu zawarta jest informacja o tym, jaki głos oddał każdy z radnych (dotyczy jawnych głosowań)? f) Czy w obecnej kadencji 2014-2018 zdarzyło się, aby obrady organu stanowiącego odbywały się z wyłączeniem jawności? |
Nie
Nie
Nie
Nie
Nie
Nie
|
|
|
||
a) Czy obrady jakiejkolwiek komisji organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu) są transmitowane online w czasie rzeczywistym? b) Czy obrady jakiejkolwiek komisji organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu) są rejestrowane w postaci nagrania audio lub wideo? c) Czy istnieje możliwość pobrania ze strony BIP nagrania z obrad jakiejkolwiek komisji organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu)? d) Czy w bieżącej kadencji 2014-2018 zdarzyło się aby obrady komisji organu stanowiącego odbywały się z wyłączeniem jawności? |
Nie
Nie
Nie
Nie |
|
Podsumowanie i dobre praktyki
Bilety Informacji Publicznej w zakresie informacji o Radzie Miasta Ełku zawiera większość choć nie wszystkie informacje wynikające z realizacji obowiązków odnoszących się do zasady jawności a wynikających z norm ustawowych . Informacje są zamieszczę w sposób nieintuicyjny, sprawiający trudności w odnalezieniu interesujących fragmentów. Starsze informacje są niepełnie i chaotyczne. Odnalezienie poszukiwanej informacji wymaga znacznej wprawy poruszania się po BIP, dla postronnego niewprawionego mieszkańca może się to okazać niemożliwe.
Dobrą praktyką jest aby:
Inkubator Przedsiębiorczości Społecznej STACJA
oraz Ełckie Centrum Obywatelskie Stacja
ul. Małeckich 3 lok. 1,
19-300 Ełk
tel. 87 737 74 82
e-mail: stacja@adelfi.pl