Ogłoszenie drugiego naboru wniosków do Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej
Operator Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej w projekcie “Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Ełku” ogłasza w ramach rundy konkursowej nr 2/2024 nabór wniosków o przyznanie wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027, Priorytet 9 Włączenie i integracja EFS+, Działanie 9.2 Ekonomia Społeczna - w ramach projektu “Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Ełku”.
Nabór dokumentów będzie prowadzony w terminie od 24 maja 2024 r. od godz. 8:00 do 7 czerwca 2024 r. do godz. 14:00.
Wsparcie finansowe jest udzielane w formie stawek jednostkowych i jest bezpośrednio związane z utworzeniem i utrzymaniem nowych miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym (istniejącym bądź podmiocie ekonomii społecznej, który w ramach wsparcia OWES przekształci się w przedsiębiorstwo społeczne).
Stawka jednostkowa na utworzenie jednego miejsca pracy w przedsiębiorstwie społecznym wynosi 35 212 zł.
Stawka jednostkowa na utrzymanie miejsca pracy w PS wynosi:
-
- 38 700 zł – w przypadku utrzymania miejsca pracy na pełen etat przez 12 miesięcy,
- 29 026 zł – w przypadku utrzymania miejsca pracy na ¾ etatu przez 12 miesięcy,
- 19 350 zł – w przypadku utrzymania miejsca pracy na ½ etatu przez 12 miesięcy.
Miejsca pracy mogą zostać utworzone wyłącznie dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym wymienionych w art. 2 pkt. 6 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej, co zostało szczegółowo określone w Regulaminie Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej (udzielania wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy w PS oraz wsparcia reintegracyjnego), zwanego dalej Regulaminem.
Do złożenia wniosku o przyznanie wsparcia uprawnieni są jedynie Wnioskodawcy, którzy ukończyli wymaganą ścieżkę szkoleniowo-doradczą, przygotowującą do udziału w Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej oraz otrzymali pozytywną opinię pracownika OWES, prowadzącego grupę.
Na komplet dokumentów składa się:
-
- Wniosek o udzielenie wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca/miejsc pracy w istniejącym/ w nowopowstającym PS lub PES przekształcanym w PS, którego integralną część stanowią:
- Biznesplan istniejącego PS (zał. 1a do Regulaminu) lub nowopowstającego PS/PES przekształcanego w PS (zał. 1b do Regulaminu);
- Harmonogram rzeczowo-finansowy wraz z planem inwestycyjnym oraz sytuacją ekonomiczno-finansową (dla istniejących PS zał. nr 2a do Regulaminu, dla nowopowstających PES i PES przekształcanych w PS zał. nr 2b do Regulaminu);
- Oświadczenie o wysokości pomocy de minimis otrzymanej przez przedsiębiorcę w okresie ostatnich 3 lat;
- Formularz informacji przy obieganiu się o pomoc de minimis;
- Oświadczenie o braku podwójnego finansowania;
- Sprawozdanie finansowe za ostatni zamknięty rok obrotowy – dotyczy istniejących przedsiębiorstw społecznych bądź PES przekształcanych w PS (prowadzących działalność gospodarczą i/lub odpłatną działalność pożytku publicznego);
- Pozytywna opinia pracownika OWES potwierdzająca ukończenie przez wnioskodawcę ścieżki szkoleniowo-doradczej przygotowującej do udziału w konkursie.
- Inne dokumenty niezbędne do oceny wniosku, np.:
-
- deklaracje współpracy,
- przedwstępna umowa dot. wynajmu lokalu do prowadzenia działalności,
- dokumenty potwierdzające dodatkowe kwalifikacje,
- dokumentacja zdjęciowa lokalu lub obiektu użytkowego, w którym planowane są prace remontowo-budowlane,
- budżet remontu,
- kosztorys.
-
- Wniosek o udzielenie wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca/miejsc pracy w istniejącym/ w nowopowstającym PS lub PES przekształcanym w PS, którego integralną część stanowią:
Wzory dokumentów dostępne są również na stronie internetowej projektu: www.adelfi.pl/Programy→OWES→Dokumenty oraz w biurach projektu w Ełku i Olsztynie.
Komplet dokumentów należy złożyć w jednym egzemplarzu w formie pisemnej lub w wersji elektronicznej.
W przypadku składania dokumentów w wersji pisemnej należy dołączyć wersję elektroniczną załącznika nr 1 wskazanego w niniejszym ogłoszeniu. Pliki muszą być tożsame z wersją pisemną, przygotowane w formacie .pdf. Dokumenty należy dołączyć na płycie CD/DVD, przenośnym urządzeniu magazynującym pamięć posiadającym port USB (np. pen drive) albo przesłać pocztą elektroniczną na adres fps.elk@eswip.pl.
Zalecane jest zabezpieczenie plików hasłem dostępu, które może być przekazane w zamkniętej kopercie, odrębną wiadomością e-mail lub inną skuteczną drogą (np. SMS) po uzgodnieniu z pracownikiem OWES.
Wersje pisemne będą przyjmowane w niżej wskazanych biurach Projektu:
Biuro Projektu w Ełku - Stowarzyszenie Adelfi
"Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Ełku"
ul. Jana i Hieronima Małeckich 3/lok. 24; 19-300 Ełk
Biuro FPS w Olsztynie - Stowarzyszenie ESWIP
"Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Ełku
ul. Parkowa 1 pok. 8; 10-233 Olsztyn
W przypadku przesłania dokumentów pocztą tradycyjną/złożenia osobiście decyduje data wpływu do biura Projektu.
lub
W przypadku składania dokumentów w wersji elektronicznej, dokumenty powinny zostać przygotowane w następujący sposób:
-
- załączniki od 1 do 5 należy przygotować w postaci dokumentów jedynie do odczytu, np. plik .doc/.docx przekonwertowany do formatu .pdf oraz podpisać profilem zaufanym bądź podpisem kwalifikowanym (jeśli Wnioskodawca posiada). Nie należy załączać skanów tych dokumentów.
- załączniki wskazane w pkt. 6 i 7 niniejszego ogłoszenia mogą zostać przedstawione w postaci skanów.
Zalecamy, aby pliki zostały zaszyfrowane/zabezpieczone hasłem. Hasło może zostać przekazywane w zamkniętej kopercie, odrębną wiadomością e-mail lub inną skuteczną drogą (np. SMS) po uzgodnieniu z pracownikiem OWES.
Dokumenty elektroniczne należy przesłać na adres mailowy: fps.elk@eswip.pl
Tytuł wiadomości: /nazwa Wnioskodawcy/Dokumenty rekrutacyjne, runda 2/2024
W przypadku dostarczenia dokumentów poprzez e-mail, operator potwierdzi przyjęcie dokumentów, przesyłając niezwłocznie wiadomość zwrotną na skrzynkę e-mail, z której wniosek został wysłany. Brak e-maila zwrotnego może oznaczać, że dokumenty nie zostały skutecznie złożone - w takim przypadku sugeruje się kontakt telefoniczny z Biurem Projektu w Olsztynie pod numerem wskazanym na końcu ogłoszenia.
Wniosek zostanie uznany za złożony w terminie, jeżeli wpłynie do Operatora jedną z ww. dróg w terminie wskazanym w ogłoszeniu.
Złożony wniosek wraz z pozostałymi dokumentami nie podlega zwrotowi, zaś złożenie wniosku nie oznacza przyznania wsparcia na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w PS.
Najważniejsze założenia oraz obowiązki PS po otrzymaniu dofinansowania na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym:
-
- W wyniku przyznania PS lub PES przekształcanemu w PS wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy musi dojść do zwiększenia ogólnej liczby miejsc pracy w tym podmiocie co najmniej o liczbę miejsc pracy, na którą przyznano dofinansowanie.
- PS w przypadku każdej osoby zagrożonej wykluczeniem społecznym zatrudnionej na miejscu pracy utworzonym ze środków EFS+ ma obowiązek opracować i realizować Indywidualny Plan Reintegracyjny (IPR). IPR powinien być realizowany przez okres nie krótszy niż okres zatrudnienia danej osoby wymagany w związku z utrzymaniem i trwałością miejsca pracy. Pracownicy OWES zapewniają wsparcie w opracowaniu IPR, a także w jego finansowaniu.
- Osoby, dla których na stworzenie miejsca pracy udzielono wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy w PS nie mogą wykonywać pracy na podstawie umowy o pracę, spółdzielczej umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej lub prowadzić działalności gospodarczej w momencie podejmowania zatrudnienia w PS.
- Osoby zatrudniane na miejscach pracy utworzonych w ramach stawki jednostkowej na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy nie mogą pracować w danym PS lub PES przekształcanym w PS (na podstawie umowy o pracę, spółdzielczej umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych) w terminie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o udzielenie wsparcia finansowego, za wyjątkiem osób odbywających staż w PS.
- Formą zatrudnienia w ramach miejsc pracy jest umowa o pracę lub spółdzielcza umowa o pracę. Miejsce pracy może zostać utworzone przez PS bądź PES przekształcany w PS najwcześniej w dniu złożenia wniosku o wsparcie finansowe na utworzenie miejsca/miejsc pracy na wyłączne ryzyko Wnioskodawcy.
- Jedno PS może uzyskać wsparcie finansowe na utworzenie i utrzymanie maksymalnie dziesięciu miejsc pracy dla osób, o których mowa w ust. 2, jako:
-
- nowotworzone PS lub PES przekształcany w PS;
- istniejące PS, nie korzystające ze wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy;
- istniejące PS, korzystające ze wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy, po upływie okresu trwałości dla wszystkich stworzonych wcześniej miejsc pracy.
-
- Miejsce pracy musi zostać utworzone do 3 miesięcy od dnia wypłaty środków, a dla zapewnienia kwalifikowalności musi być następnie utrzymane przez 12 miesięcy w ramach stawki na utrzymanie miejsca pracy oraz dodatkowo przez 6 miesięcy okresu trwałości liczonego od dnia zakończenia okresu utrzymania miejsca pracy.
- Podmiot ekonomii społecznej (PES) nieposiadający statusu PS, który uzyska wsparcie finansowe, musi przekształcić się w PS (czyli uzyskać status PS zgodnie z ustawą o ekonomii społecznej) przed upływem 6 miesięcy od dnia utworzenia miejsca pracy.
- Jako miejsce pracy na potrzeby rozliczenia stawki jednostkowej na utworzenie miejsca pracy należy rozumieć zatrudnienie na podstawie umowy o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę w wymiarze:
-
- co najmniej ½ etatu,
- w przypadku osób z niepełnosprawnością sprzężoną lub ze znacznym stopniem niepełnosprawności w wymiarze co najmniej ¼ etatu.
-
Szczegółowe zasady realizacji Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej określa Regulamin Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej (udzielania wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy w PS oraz wsparcia reintegracyjnego). Regulamin dostępny jest na stronie internetowej Projektu: www.adelfi.pl/ w zakładce Programy→OWES→Dokumenty.
Etap przyznawania wsparcia finansowego w ramach niniejszego Projektu koordynuje Stowarzyszenie ESWIP, biuro w Olsztynie. Dane kontaktowe:
Stowarzyszenie ESWIP, ul. Parkowa 1 pok. 8, 10-233 Olsztyn; tel. 89 523 73 45, e-mail: fps.elk@eswip.pl
Osoby do kontaktu ws. konkursu: Katarzyna Książyk, Olga Łazicka, Monika Być, Marek Jurzyński
Projekt „Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Ełku” realizowany jest przez Stowarzyszenie Adelfi w partnerstwie ze Stowarzyszeniem ESWIP i współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus